In the spotlight: Jolanda Prins

Eigenlijk wilde Jolanda Prins piloot worden maar om medische redenen werd dit moeilijk. Dwalend door Amsterdam Zuid, tussen alle kantoren door, besloot ze dan maar ‘carrière te gaan maken’ in de zakenwereld. Via via hoorde ze over Inter College en wat ze hoorde overtuigde haar ervan dat dit haar volgende stap ging worden. Tweeëneenhalf jaar later studeerde ze af en inmiddels is Jolanda oprichter en directeur van Jibe! Group.

“Ik was vrij jong toen ik afstudeerde, negentien, en ik vond het eigenlijk nog te vroeg voor een huisje-boompje-beestje-carrière.”

Een avontuur in het buitenland lonkte en Jolanda vertrok naar Ierland om voor het net startende Gateway, toendertijd een concurrent van Dell, de PR in de Benelux te verzorgen. “Via Gateway ben ik in de marketing voor IT-bedrijven gerold en dat heb ik sindsdien altijd gedaan. Na ruim tien jaar voor bedrijven als IBM en webMethods gewerkt te hebben, vond ik het tijd voor mijn eigen bedrijf.”

Dat eigen bedrijf werd Jibe! Group. “Jibe! Group is een marketing- en evenementenbureau dat met name softwarebedrijven ondersteunt bij het plannen en uitvoeren van marketingcampagnes en het organiseren van zakelijke evenementen.”

Jolanda begon twaalf jaar geleden eigenlijk als ZZP-er. Aangezien het ‘in pyjama achter de laptop zitten’ niet was wat ze wilde, besloot ze al gauw om iemand aan te nemen. “Het was niet dat het zakelijk nodig was, maar het betekende wel een kantoortje, een collega en gezelligheid.” Van daaruit groeide het bedrijf verder.

Binnen Jibe! Group houdt Jolanda zich vooral bezig met copywriting. Het dagelijkse management laat ze over aan het team zelf. “Ik ben officieel de grote baas maar we zijn niet zo supergroot, we zijn met zijn zevenen. Een paar jaar geleden zijn we omgeturnd naar een zelfsturende organisatie. Dit werkt heel goed. Ik geloof echt dat je mensen hun eigen verantwoordelijkheden moet geven. Dan leg je de basis voor jouw mensen om te groeien, wat uiteindelijk vanzelf resulteert in een gezond bedrijf.”

Voor Jolanda is Jibe! Group nu groot genoeg. “Ik vind nog steeds het hands on werk het leukst. Als ik mijn bedrijf verder wil laten groeien, zal ik hier zelf veel tijd en energie in moeten gaan steken, of andere capaciteiten dan die ons team nu heeft moeten inhuren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan salescapaciteit. Ik heb gekozen voor de status quo en dat is prettig. Mijn team is tevreden en ik ben tevreden.”

Jolanda heeft haar doel van toen bereikt. In hoeverre heeft Inter College daaraan bijgedragen? “Ik heb heel veel geleerd op Inter College. Het is heel praktijkgericht waardoor de opleiding goed aansluit bij het bedrijfsleven.” Hoe dit verschilt met reguliere HBO-opleidingen merkt Jolanda vooral bij stagiaires in haar bedrijf. “Een stageopdracht of afstudeerstage wordt vooral vanuit de theorie benaderd. Dan moet het rapport of verslag binnen een bepaald kader passen, wat resulteert in theoretische verhalen waar ik uiteindelijk maar weinig mee kan als ondernemer. Dat heb je niet als je van Inter College komt, dan ben je van meerdere markten thuis en heb je vooral een ondernemersgeest meegekregen. Een werkgever zit met een probleem en jij zoekt een pragmatische oplossing. Dat vond ik het allerbeste van Inter College: de combinatie tussen theorie, praktijkopdrachten en business cases. Een combinatie die niet alleen op papier of in voorlichtingsverhalen bestaat, zoals bij veel opleidingen het geval is.”

Terug omhoog