In the spotlight: Miranda van den Ende

Snoeptomaatjes. Wie kent ze niet? Het verantwoorde alternatief voor snoep of chips. Voor wie zich ooit heeft afgevraagd wie er aan de wieg stond van deze gezonde traktatie is hier het antwoord: Miranda van den Ende. Voor we scheve gezichten krijgen: ze deed het niet alleen, maar de vraag is of er zonder Miranda ook emmers vol rode vitaminebommetjes op menig aanrecht zouden staan.

Op dit moment houdt Miranda er een tamelijk diverse carrière op na. “Ik ben directeur van Tomatoworld, een informatie- en educatiecentrum voor de Nederlandse glastuinbouw, en daarnaast heb ik nog een praktijk voor coaching en therapie. De naam Tomatoworld is misschien een beetje misleidend, want het gaat over de grote waarde van de Nederlandse glastuinbouwsector als geheel.”

Een carriere als therapeut en directeur klinkt als twee hele verschillende dingen, maar Miranda is het daar niet mee eens. “Het is eigenlijk helemaal niet zo verschillend; of je nou coach bent of directeur, het gaat allemaal over mensen, over verbindingen maken en over communiceren, dus dat doe ik eigenlijk in beide functies, alleen is de ene wat meer maatschappelijk en de andere meer commercieel gericht.”

Met een eigen bedrijf en een praktijk is Miranda dus volop aan het ondernemen. Toch heeft ze niet de opleiding bedrijfskunde gevolgd aan Inter College. “Ik deed de Inter Hostess opleiding. Het was een opleiding van een jaar waarbij ik heel veel kennis heb opgedaan die breed gebruikt kan worden.” Ondanks de korte duur van de opleiding is Miranda Inter College niet vergeten. “Wat mij vooral bijbleef is dat we veel talen hadden: Nederlands, Frans, Duits, Engels en Spaans. In Frans was ik niet zo goed in en we hadden les van een echte française. Die wilde alleen maar in het Frans communiceren. Ik weet nog wel dat ik daar soms met pijn in mijn buik zat van ‘wat zegt ze nou?’ En we hadden vinologie, dan ging je wijn proeven. We hadden een docent die daar met veel passie over kon vertellen. Dat zijn natuurlijk leuke dingen als je een opleiding doet.”

Dat Miranda toch is gaan ondernemen is volgens haar onvermijdelijk. “Ik kom uit een ondernemersgezin en dat zit dan toch je bloed; je bent nieuwsgierig, zoekt verbindingen en hebt altijd creatieve ideeën, dan gaat dat eigenlijk vanzelf.” Laat het nou precies deze eigenschappen zijn geweest die leidden tot de snoeptomaat: een verbinding tussen Miranda’s carrières en een creatief idee. “Tommies snoeptomaatjes is ontstaan toen ik kinder- en jeugdtherapeut was. Ik zag dat ouders best willen dat hun kinderen gezond opgroeien, maar ze hebben allemaal geen tijd. Mijn toenmalige partner zat, net als mijn ouders, in de glastuinbouw dus ik zei ‘als je nou iets wil dan moet je eigenlijk iets voor de gezondheid van kinderen gaan doen.’ Zo zijn we gaan brainstormen. Toen is aan de keukentafel dat idee ontstaan en ben ik daarbij betrokken geraakt. Zo is het balletje gaan rollen. We waren de eersten ermee en nu is het helemaal booming.”

Terug omhoog